Екуменізм

«Йти з Богом» – під цим гаслом, взятим з книги пророка Міхея (6, 6-8), розпочався сьогодні, 18 січня, в день - за Юліанським церковно-літургійним календарем - Надвечір’я Богоявлення, 46-й Тиждень молитов за єдність християн, який традиційно відзначається від 18 до 25 січня - під егідою Всесвітньої ради Церков та Папської ради сприяння єдності християн.


Тиждень молитов за єдність християн є прекрасною нагодою для всіх християн, особливо в часі Року віри, навчитись черпати зі Святої Тайни Хрещення та, освячуючись через спільні екуменічні моління, здійснювати в житті Богом даровані для нашого спасіння заповіді Любові, які є запорукою ефективного проголошення Доброї Новини всьому Божому створінню. 

«Йти з Богом» – гасло, яке виражає глибоке змістовне наповнення та динаміку християнського життя. Кожен день Молитовного тижня посвячений певній складовій життя у Христі:

Йти з Богом – дорогою спілкування:

  1. Йти з Богом – дорогою зраненого Христа.
  2. Йти з Богом – дорогою свободи.
  3. Йти з Богом – дорогою дітей Землі.
  4. Йти з Богом – дорогою друзів Христа.
  5. Йти з Богом – дорогою долання бар’єрів.
  6. Йти з Богом – дорогою солідарності.
  7. Йти з Богом – дорогою спільного святкування.

Факт того, що четвертий день (21 січня) відзначається під гаслом «Йти з Богом – дорогою дітей Землі» вказує на те, що неможливо вести мову про цілісну віру і життя у Христі без нашого відповідального ставлення до всього створеного Богом світу.

Комісія «Віра та устрій» Всесвітньої ради Церков та Папська рада сприяння єдності християн видали спеціальні імпульси, медитації, запитання для роздумів, а також молитви на кожен день Тижня молитов за єдність християн, які вони рекомендують перекласти на національні мови і взяти за основу при проведенні відповідних екуменічних заходів (див. Додаток №2).

Бюро УГКЦ з питань екології переклало відповідні матеріали на четвертий, екологічний, день Тижня молитов за єдність християн, який буде відзначатися в понеділок, 21 січня, коли у молитві за збереження створеного світу мають об’єднатися християни всього світу.

У дусі рекомендацій Всесвітньої ради Церков та Папської ради сприяння єдності християн, Бюро УГКЦ з питань екології просить душпастирів Християнських Церков України додати до Сугубої єктенії під час Святої Літургії в понеділок, 21 січня, (або ж напередодні – в неділю, 20 січня) прохання подані у додатку №1.

З надією на розуміння та молитовну підтримку,

д-р Володимир Шеремета,

керівник Бюро УГКЦ з питань екології.

 

Додаток №1

Прохання до Сугубої єктенії

(на Святій Літургії в понеділок, 21 січня (або ж напередодні – в неділю) з нагоди відзначення Дня молитви за створений Богом світ під час Тижня молитов з єдність християн – 18-25 січня)

  • Боже – Джерело Життя всього світу, перебувати з Тобою означає бути паломниками у прекрасному світі природи, який Ти створив для нашого спасіння і довірив на відповідальне управління. Допоможи нам ставитись до створеного світу у Дусі Твоєї мудрості та любові і бути посередниками Твоєї благодаті,

молимось Тобі, вислухай і помилуй.

  • Боже – Джерело Життя всього світу, допоможи нам, щоб усвідомлення спільної відповідальності за наш дім – нашу планету, і все, що створене у Христі, сприяло відновленню єдності християн, щоб ми могли одним серцем і духом свідчити про Христа в сучасному світі,

молимось Тобі, вислухай і помилуй.

 

Додаток №2

«Йти з Богом дорогою дітей Землі»

Біблійні тексти, медитація і молитви на четвертий день Тижня молитов

за єдність християн

Біблійні читання

Лев 25,8–23  – земля є Божою, а не особистою власністю людини.

Пс 65,5–13 – всі плоди є даром Бога.

Рим 8,18–25 – спрагле очікування створіння на спасіння.

Ів 9,1–11 – Ісус оздоровлює слиною і землею.

Медитація «Йти з Богом»

«Йти з Богом» – означає покірно визнати, що ми є частиною створіння. Маємо з вдячністю приймати Божі дари створіння. Маємо навчитись по-новому розуміти своє місце і значення у Божому створінні.  Серед християн зростає увага до екологічних проблем. Це є самозрозумілим, якщо ми в дійсності хочемо йти разом із Богом Творцем. Тому всі християни є покликані відзначати час від 1 (14) вересня до 4 (17) жовтня, як «Час створіння» («Час відповідальності за створіння»). В багатьох Церквах це вже стало доброю традицією. У 1989 р. вселенський патріарх Димитрій І проголосив 1 вересня День молитви за збереження довкілля. У православних Церквах в цей день починається літургійний рік і при цьому особлива увага присвячується події створення Богом світу. 4 жовтня багато Церков західної традиції відзначають свято св. Франциска з Асизу, автора «Гімну створіння».  Таким чином, «Час створіння», особливо через день свого початку та завершення, пов’язує східні та західні традиції християнства щодо прослави Бога Творця. Церкви у Німеччині відзначають першу п’ятницю вересня як особливий день вшанування створіння.

Бог бажає спасти все створіння. Те, що Бог в певному історичному проміжку і в конкретному місці став людиною в Ісусі Христі, попри всі відмінності християнських традицій, все ж є центральним пунктом, який об’єднує всіх християн. Правда віри про Боговоплочення, що єднає християн, сприяє переосмисленню значення всього створіння, а, зокрема, тілесності, землі, води, і всього того, що є поживою для нас – дітей Землі. Ісус Христос є уповні присутній у цьому світі. Можливо, дещо дивно звучить історія про зцілення Ісусом, коли він змішує землю і слину, щоб зцілити сліпого. Але тут унаочнюється наскільки Бог є тісно пов'язаний із створінням. Коли ми сприймаємо себе як створіння – ми йдемо з Богом. Часто, саме найбіднішими по всьому світі є люди, які обробляють землю. І саме вони мають найменшу частку на плодах землі. Це, зокрема, підтверджує також досвід багатьох далітів в Індії. Рівно ж, однак, саме вони зберегли дружні і сталі форми обробітку землі і турботливо ставляться до неї.

Бережливе ставлення стосовно землі ставить перед кожним питання: як всі люди можуть по-людськи жити на землі і від неї? Те, що багато людей виключені з володіння землею і змушені обробляти її, часто за умов, які не відповідають гідності людини, є для багатьох християн вагомим викликом для спільних дій. Так званий «святий кодекс», завдяки практиці «ювілейного року», вказує на можливі механізми для подолання несправедливості та експлуатації: всі мають частку у володінні землею і кожні 50 років земля повертається їм, незважаючи на те, з яких причин вона була ними втрачена. Наскільки це є можливо в сучасних суспільствах, це інше питання. Все ж, очевидно, що мова йде про необхідність кардинальної зміни світогляду щодо землі і володіння нею. Земля не дарована нікому більше, ніж іншим, і її обробіток має служити для добробуту всіх. Це не просто гарна «релігійна ідея». Радше, мова йде про дуже практичне економічне і суспільне питання стосовно того, як ставитись до землі, щодо її купівлі і продажу.

Запитання для роздумів

• Коли (де) ми як християни діємо разом у дусі «Ювілейного року»?

• Коли (де) ми на особистому рівні, як спільноти чи Церкви, спричинюємось до приниження та експлуатації Землі?

• Як ми можемо спільно навчитися відповідально ставитись до створіння Божого?

Екологічні прохання під час екуменічного Богослужіння

  • Йти з Богом означає: бути дітьми Землі. Ми є паломниками у створеному Богом світі, який є прекрасним даром для нас. Цей світ є довірений нам Богом. Шануймо його і ставмося відповідального до всього створіння Божого.
  • Господи Боже, нехай Твій Дух оновить наше життя у Твоєму створінні. Допоможи нам бути відкритими до страждань людей, які живуть завдяки землі, не маючи її в своєму володінні. Часто вони є тими, хто зберіг знання дбайливого використання землі та її ресурсів. Допоможи нам бути готовими з ними ділитись і вчитися у них.

Молитва

Боже – Джерело Життя, ми дякуємо Тобі за землю і за всіх тих, хто її захищає, зберігає і обробляє. Допоможи нам, завдяки Твоєму Духу, усвідомити, що ми є частиною створіння. Навчи нас турботливо ставитись до землі, і зроби нас здатними почути стогони створіння. Допоможи нам слідувати за Христом і зцілити все те, що є пораненим. Скріпи нашу готовність справедливо розподіляти землю і всі її плоди. Господи – Джерело Життя, веди нас до справедливості і миру. Амінь.

За матеріалами сайту бюро УГКЦ з питань екології