Сайт зачинений. Просимо вибачення за незручності.

Господь наш і Бог, бажаючи створити для себе живу Церкву ,Святий Дім для Свого перебування, посилає Ангела Свого до праведних Йоакима та Анни. Бачачи їхню ревність, жертовність та молитви розв’язує їхню неплідність і нагороджує даром батьківства.

Хто ж були Йоаким і Анна?

Свята праведна Анна була молодшою донькою священика Матфана, який походив із коліна Левіна та роду Аарона. Праведний Йоаким походив з коліна Юди, дому царя Давида. Проживали вони в Назареті Галилейському. Маючи багатство матеріальне, вони не були обділені багатством духовним. Завжди вони вміли подякувати Господу за отримані ласки в житті, а тому дві третіх своїх прибутків віддавали на Єрусалимський храм та для бідних. Хоча в очах євреїв, вони були нещасливими та покараними, та Господь, щодо них мав певні плани. Саме від цих благочестивих людей Бог захотів приготовити тіло для Матері Свого Сина. На відміну від Свого Сина,Який був зачатий від Духа Святого, Марія народилась від своїх батьків. Зовні здається нічого особливого дитина як дитина, але Господь оберігає це щасливе немовля Своєю благодаттю. Охороняє її від первородного гріха.


Католицький часопис Credo про сьогоднішнє свято пише так : «Tota pulchra es Maria» - Уся прекрасна Ти є Маріє! Її краса виникає з чистоти серця, яке не було забруднене жодним гріхом. Отець Небесний вибрав Її на Матір свого Сина та зберіг від первородного гріха. Непорочне зачаття є, отже, надзвичайним даром та привілеєм.»

Здається все вже є зрозуміло. Господь вибирає для Свого Сина особу, якій не можна буде закинути жодного гріха. В особливий спосіб Її охороняє до часу зачаття Ісуса та після народження зберігає Її дівичу чистоту. Бог приготував Марію на Матір Божого Сина, який не міг мати матері обтяженої первородним гріхом. Вона була вже тоді відкуплена у винятковий спосіб, стаючи досконалим відображенням обличчя самого Бога. Не порозуміння щодо сьогоднішнього свята виникли між богословами Сходу та Заходу. Не зважаючи на те, що до ХІІІ століття такі теологи як Бернард Клервоський, Бонавентура, Тома Аквінський та орден домініканців були загалом в опозиції до цієї доктрини. Чомусь ворог людський засліпив свідомість тих, хто навчає, на певні речі в житті Діви Марії, а зокрема того, що стосується Непорочного Зачаття Марії . Правда про Непорочне Зачаття розвивалась досить повільно, потрібні були особливі благодаті й світло Св. Духа.

Св. Єфрем Сірійський у своїх Піснях каже «Ти, Господи і Твоя Мати, ви єдині святі, бо ані в Тобі, Господи, ані у Твоїй Матері нема жодної плями». Блаженний Августин в дискусії з пелагіянами, які відкидали правду про охорону від первородного гріха Марії, говорив, що Вона захищена від будь-якого гріха. [Віра в Непорочне Зачаття пробивається з науки св. Софрона Єрусалимського, св. Германа, патріарха Візантійського, і св. Івана Дамаскина, який у своїй проповіді на Успіння Божої Матері каже: «Не залишилось у землі Твоє непорочне тіло й вільне від усякої плями». В наших богослужіннях маємо дуже багато висловлювань про непорочність і досконалу святість Пресвятої Богородиці. Молитва до Божої Матері, якою закінчується мале повечір'я, яку приписують св. Єфрему, починається словами: «Нескверна, непорочна, нетлінна, Пречиста Діво, Богоневісто, Владичице...» Преподобний Андрій Критський у VІІ столітті написав канон до цього свята. Святий Ансельм : « О Діво повна благодаті і благодаттю змінена! Різниця між нами і Марією полягає в тому, що ми народжуючись є позбавленні цієї благодаті, якої не позбавлена була Марія».

Празник Непорочного зачаття раніше носив різні назви. До найдавніших назв належить «Благовіщення Зачаття Святої Богородиці». В конституції цісаря Мануїла Комнена цей празник називається «Зачаття нашої Пресвятої Богоматері». На Сході у VІІ столітті святкували « Зачаття Анни», коли свято дійшло до Риму отримало нову назву «Зачаття Марії». В нашій Українській Греко-Католицькій Церкві цей празник від Львівського Синоду має вже офіційну назву «Непорочне Зачаття Пречистої Діви Марії».

Папа Сикст ІV 28 лютого 1476 року встановлює це свято в межах Римської дієцезії (єпархії), а Папа Пій ІХ в 1849 році звертається до всіх римо-католицьких єпископів, щоб пізнати їхню віру та щоб вони дали відповідь «чи визнають вони Непорочне Зачаття Діви Марії». Отримує відповідь 56 голосів проти – 546 за проголошення догмату про Непорочне зачаття Діви Марії. 8 грудня 1854 року Папа Пій ІХ проголошує Догмат Про Непорочне Зачаття Пресвятої Богородиці. У буллі «Ineffabilis Deus» Святійший Отець Пій ІХ написав, що Найсвятіша Діва Марія від першої миті свого зачаття була збережена від первородного гріха. Після проголошення, Вселенський Архієрей звернувся до духовенства, щоб вони виразили свою думку щодо проголошення догми про Непорочне Зачаття. Саме в той час один із єпископів – св. Євген де Мазенод – засновник Місіонерів Облатів Непорочної Марії, про цей догмат Папи Пія ІХ пише так : «Щасливий, дійсно щасливий цей день, в якому Бог через Святого Духа вклав у серце свого Заступника на землі, думку про найвище вшанування Найсвятішої Діви Марії! Щасливий і святий цей день, в якому Найвищий Пастир й Учитель у важких досвідченнях Церкви спрямував думку до Непорочної Матері Божого Агнця! Нехай прийде, нехай прийде ця очікувана година, в якій увесь світ буде почитати Богородицю за те, що насправді розчавила голову отруйного змія; годину, в якій буде вірити, що Найсвятіша Діва Марія, завдяки чудесному та єдиному у своєму роді привілеєві отриманому з надміру благодатей свого Сина, була насправді збережена від первородного гріха!» Ці слова свідчать про глибокий культ Непорочної Марії, який існував у ті часи, культу, який надалі живе в Церкві та Її будує.

Сьогодні Свято Непорочного Зачаття показує нам велич, гідність і святість Пречистої Діви Марії, Її значення та місія у відкупленні людського роду, заохочує нас до вшанування та наслідування Матері Божої. Усе життя Марії - приклад святості для кожного християнина

Оскільки Непорочна Богородиця народила Спасителя, який є джерелом усіх дарів і ласк, для нас свято Непорочного Зачаття особливо радісне тим, що освітлює час очікування Різдва Спасителя., Країни в яких Непорочне зачаття Діви Марії — державний вихідний день : Австрія, Андора, Аргентина,частина Швейцарії, Іспанія, Італія,Португалія, Мальта. Загалом в понад 22 країнах. Діва Марія Непорочного Зачаття вважається святою патронкою в США.

Просімо у своїх серцях Пресвяту Діву Марію, щоби ми за Її молитвами навчились, до кінця розуміти значення та роль цього свята в історії спасіння, а зокрема нас особисто.Амінь.

Автор: протоієрей Тарас Огар