Сайт зачинений. Просимо вибачення за незручності.

Сьогодні в середовищі духовенства і мирян багато дискутується над питанням богословської вартості науки церковного права. Дехто вважає, що ця наука не має жодного відношення до теології, а дехто притримується думки, що вона є цілком латинською. Якою ж насправді є вага і роль канонічного права в християнстві? Найперше слід дати відповідь на основне запитання,яке полягає в тому чи є церковне право богословською наукою?

Канонічне право регулює взаємовідносини між членами Церкви, тобто між єпископами, священиками, монахами і мирянами. Його компетенція поширюється суто на членів Церкви, яка є в центрі всієї теологічної науки.

 

Джерелами церковного права є Святе Письмо, церковне передання і постанови Вселенських Соборів, які скликалися в Церкві для вирішення важливих справ, починаючи з IV століття. Наука канонічного права має ті самі джерела, що і будь – яка богословська наука, наприклад догматичне богослов’я чи літургіка. Тому можна впевнено сказати, що ця наука є богословською дисципліною. Церква є соціальною установою, яка повинна мати свої правила і закони, які окреслювали б права і обов’язки її членів. Цю функцію і призначена виконувати наука церковного права.

Східні католицькі Церкви хоча і є частиною Вселенської Католицької Церкви, але вони мають своє законодавство, найвищим документом якого є Кодекс Канонів Східних Церков, проголошений в 1990 році. Цей документ має за основу джерела східного права і помісного законодавства Східних Церков. Подібність між східним і латинським кодексами канонічного права вмотивована  тим, що як східні Церкви так і Латинська Церква є частиною Вселенської Церкви, а тому в тих аспектах, які стосуються всієї Церкви не може бути правових розбіжностей. Тому греко – католики повинні розуміти хибність думок про копіювання латинського права в східному кодексі.  Всі вірні нашої Церкви повинні сумлінно дотримуватися приписів церковного права, тому що недотримання закону завжди має наслідком відповідне покарання з боку компетентної церковної влади. Господь Ісус Христос в святому Євангелії говорить, що коли б хтось не послухав Церкви, нехай буде як поганин і митар. (Мт. 18, 17)

автор статті Кулієвич Андрій