Святих апостолів Аристарха, Пуда і Трофима

28 квітня, Святих апостолів Аристарха, Пуда і Трофима

Святі апостоли Аристарх, Пуд і Трофим були з числа 70-ти апостолів, яких Господь Ісус Христос послав перед Собою з Євангельським благовістям. Святий апостол Аристарх, співробітник святого апостола Павла, став єпископом сирійського міста Апамеї. Ім'я його неодноразово згадується в книзі Діянь святих апостолів та в Посланнях апостола Павла .Святий апостол Пуд згадується в 2-му Посланні апостола Павла до Тимотея. Він займав високе положення члена римського Сенату. У своєму будинку святий приймав первоверховних апостолів, збирав віруючих християн. Будинок його був звернений до церкви, що отримала назву «Пастирської». У ній, за переказами, священнодіяв сам святий апостол Петро.Святий апостол Трофим походив з міста Едесси. Ім'я його згадується в Книзі Діянь святих апостолів і в 2-му Посланні… читати далі...
святий Симеон Персидський

30 квітня - преподобного Симеона, що в Персиді та інших, преподобного Акакія, єпископа Мелитинського

Цього дня Церква Свята (східного обряду) віддає честь пам’яті преподобного Симеона, що в Персиді і тих що з ним, та преподобного Акакія, єпископа Мелитинського.Коли в Персіі сильно збільшилося число християн і вони мали свої церкви, єпископів, священиків і дияконів, язичницькі волхви, бачачи це, прийшли у велику лють і гнів на християн. Ці волхви, ведучи своє походження від найдавніших волхвів, були захисниками і охранителями нечестивого перського лжевірія. Разом з ними повстали на християн і іудеї, повсякчасні вороги християнства. Змовившись з волхвами, вони навчили Перської царя Сапора гонити християн. А ще раніше цього вони обмовили перед ним святого Симеона, який був єпископом міста Селевкії - Ктезіфона, сказавши, що цей християнський єпископ ворожий перському царству і дружить з… читати далі...
святі мучениці діви Агапія, Ірина, Хітонія

29 квітня - святих мучениць дів Агапії, Ірини й Хіонії

Цього дня Церква Свята (східного обряду) віддає честь пам’яті святих мучениць дів Агапії, Ірини й Хіонії.Коли затримався Диоклитіян-цар в Аквилеї, італійському граді, сповіщено було з Риму, що всі в'язниці римські заповнені християнами, які, хоч і різними випробовувані муками, не відрікаються Христа свого. Усі ж мають за учителя Хрисогона і слухають його, тримаючись міцно учення його. Диоклитіян звелів усіх християн передати смерті, а Хрисогона одного до себе привести на допит. Коли ж ведений був святий Хрисогон, сповідник Христовий, зв'язаний, з Риму до Аквилії, до царя Диоклитіяна, свята Анастасія Путорозрішниця за ним, як за учителем своїм, ішла віддалік. Допитував цар мученика Христового, коли ж він не покорився нечестивому велінню царевому, переданий був смерті й обезголовлений за… читати далі...
святий Мартин ісповідник, папа римський

27 квітня - святого Мартина Ісповідника, Папи Римського

В цей день Церква Свята (східного обряду) віддає честь пам’яті святого Мартина Ісповідника, Папи Римського. Після смерти Теодора, Папи Римського, прийняв престол Римської Церкви Мартин блаженний, одноголосним вибором усіх. У той час на Сході, у Греції, царював Конста, син Константина, внук Іраклія-царя. Ще ж у ті роки царі грецькі володіли і старим Римом, і намісників своїх на західних тримали краях. Примножувалася тоді на Сході єресь монотелітів, тобто єдиновольників, які сповідували, що одна лише у Христі Господі нашому воля й одне бажання. Єресь та походила від попередньої Євтихієвої єресі, яка про одну лише природу в Христі злословила, невідповідно до правовірного ісповідання, яке стверджує вірити у дві в Господі нашому, втіленому Бозі, природи, також і дві волі, два бажання і дії,… читати далі...
святий Артемон

26 квітня - святого священномученика Артемона і тих, що з ним

В цей день Церква Свята (східного обряду) віддає честь пам’яті святого священномученика Артемона і тих, що з ним. За царювання Диоклитіяна було гоніння велике на християн, послані-бо були кати у всі гради і краї землі Римської, аби приносити жертви ідолам і примушувати християн до ідолопоклоніння, а тих, що не коритимуться, мучити і вбивати. Тому прийшов у Лаодикійські краї комит на ім'я Патрикій і здійснював наказ царський. Перед його приходом єпископ Лаодикійський Сісиній блаженний, довідавшись про наближення комита, узяв пресвітера, Артемона святого, і деяких християн і пішов у жертвище Артеміди вночі. І всіх, що там були, ідолів розбив і вогнем попалив. Повернувся у свою церкву християнську, яка була за п'ять миль від града, звичні сповнював молитви й утверджував вірних, кажучи: «Діти… читати далі...
преподобного ісповідника Василія Парійського

25 квітня - преподобного ісповідника Василія, єпископа Парійського

В цей день Церква Свята (східного обряду) віддає честь пам’яті преподобного ісповідника Василія, єпископа Парійського.Парія, давній град меншої Мізії, коли прийняв віру Христову, вшанований був честю єпископського престолу і підпорядковувався Кизицькому митрополитові. У тому граді цей преподобний отець наш Василій за чесноти, що його перевищували, і богоугодне життя єпископом поставлений був. Коли ж почалася люта іконоборна єресь у царство Лева Ісаврянина, ісповідником Христовим виявився, бо не приєднався до запеклих єретиків, не погодився з ними ані підписатися не хотів за знищення святих ікон, хоч і примушували його. Через те гнаний був і кривджений. Життя своє, за святим апостолом Павлом, у бідах і скорботах провадив, переселявся і втікав весь час, правдивого Христового вчення незмінно… читати далі...
святий Антипа

24 квітня - святого священномученика Антипи, єпископа Пергаму Азійського

В цей день Церква Свята (східного обряду) віддає честь пам’яті святого священномученика Антипи, єпископа Пергаму Азійського.У роки апостольські, коли царював Доміціян, гоніння велике піднялося на християн. І розіслав цар по вселенній послання для князів і володарів, аби християни царським наказам корилися і приймали без будь-якого спротиву безумне зловір'я, і храми ідолів щоб всілякою вшановували честю. Виявилося тоді багато вірних, які слово Боже без страху ісповідували, і видно було велику мужність мучеників, які в Христі Спасі всюди подвизалися. Тоді церковний стовп віри і християнської істини основа, предвічного ж Божества єдинородного Сина Божого проповідник святий Йоан Богослов, прекрасний апостол, вигнаний був на острів Патмос, де ж явився йому в одкровенні між сімома світильниками… читати далі...

Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста Господнього

Свято Воздвиження Животворящого Хреста Господнього встановлено на згадку про віднайдення та воздвиження Хреста Христового. Ця знаменна подія відбулася за імператора Костянтина Великого, який першим з римських імператорів припинив гоніння на християн.

Рівноапостольний імператор Костянтин, що,  за допомогою  Божою, отримав у трьох війнах перемогу над ворогами, побачив на небі Боже знамення - Хрест із написом: «Цим переможеш». Гаряче бажаючи відшукати Хрест, на якому був розіп'ятий Ісус Христос, Костянтин направив у Єрусалим свою матір - благочестиву царицю Олену.

Хоча свята цариця Олена до цього часу була вже в поважному віці, вона з натхненням взялася за виконання доручення.

Римські імператори-язичники намагалися повністю знищити спогади про священні місця, де, зокрема, постраждав за людей і воскрес Ісус Христос. Імператор Адріан наказав засипати в Єрусалимі землею Голгофу і Гріб Господній і на штучному пагорбі поставити капище язичницької богині Венери і статую Юпітера. На це місце збиралися язичники й робили ідольські жертвоприносини.

Розшукуючи Животворящий Хрест, цариця Олена розпитувала християн та іудеїв, але довгий час її пошуки залишалися безуспішними. Нарешті, їй вказали на одного старого єврея на ім'я Іуда, який повідомив, що Хрест заритий там, де стоїть капище Венери. Капище зруйнували і, звершивши молитву, почали копати землю.

Незабаром були виявлені Гроб Господній і неподалік від нього три хрести, дощечка з написом трьома мовами «Ісус Назарянин, Цар Іудейський", зроблена за наказом Пілата, і чотири цвяхи, що пронизували Тіло Господа.

Щоб дізнатися, на якому з трьох хрестів був розп'ятий Спаситель, Патріарх Макарій по черзі став підносити хрести один за іншим до важкохворої жінки. Від двох хрестів не відбулося ніякого чуда, коли ж поклали третій хрест, то вона в ту ж хвилину зцілилася. Сталося це вже тоді, коли тіло померлого чоловіка несли для поховання. Тоді стали покладати хрести на померлого, і коли поклали третій хрест, покійний ожив. Побачивши воскреслого, всі переконалися, що знайдено Животворящий Хрест.

Християни, що прийшли вшанувати Святий Хрест, просили святителя Макарія підняти, воздвигнути Хрест, щоб всі могли, хоча б здалеку, благоговійно споглядати Його. Тоді Патріарх і інші духовні особи почали високо піднімати Святий Хрест, а народ, співаючи: «Господи, помилуй», пошановував Чесне Древо.

У Константинополь свята Олена привезла з собою частину Животворящого Древа й цвяхи. Рівноапостольний імператор Костянтин повелів спорудити в Єрусалимі величний і великий храм на честь Воскресіння Христового, що включав у себе і Гріб Господній, і Голгофу. Храм будувався близько 10 років. Свята Олена не дожила до освячення храму - вона померла в 327 році. Храм був освячений 13 вересня 335 року. На наступний день, 14 вересня, встановлено було святкувати Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста.

На цьому Хресті і був розп'ятий Син Божий, що цілком "добровільно страждав", коли "Він узяв на Себе наші немочі і поніс наші хвороби". І там "ВІн укритий виразками був за гріхи наші і мучимий за беззаконня наші; покарання світу нашого було на Ньому, і ранами Його ми зцілилися. Усі ми блукали, як вівці, зведені були кожен на свою дорогу: і Господь поклав на Нього гріхи усіх нас" (Іс.53:4-7). Говорячи про значення цього "хреста Христового"  в євангельській проповіді, св. апостол Павло наголошує, що "слово про хрест - глупота тим, що погибають, а для нас, що спасаємося, - сила Божа" (1 Кор.1:17,18).

Причому Сам Ісус залишив такі заповідь і повеління Своїм учням та, загалом, усім членам новозавітньої Церкви Сходу і Заходу: "щоб усі були єдине" (Ін.17:21) та, "прагнучи зберігати [цю] єдність духу в союзі миру" (Еф.4:3), ось "ідіть по всьому світу і проповідуйте Євангеліє всьому творінню. Хто увірує і охреститься, буде спасенний, а хто не увірує, буде засуджений". Й при цьому таких - духовно дійсно "народжених згори" - правдивих і активних "віруючих супроводжуватимуть такі знамення: іменем Моїм виганятимуть бісів; говоритимуть новими мовами, братимуть змій; і якщо смертоносне щось вип'ють, не пошкодить їм; покладуть руки на недужих, і вони будуть здорові" (Мк.16:15-18; Ін.3:3,7). Крім того, в середовищі таких - проваджених Святим Духом - вірних "і будуть пророкувати сини ваші і дочки ваші; старцям вашим будуть снитися сни, і юнаки ваші будуть бачити видіння" (Іоїл 2:28).