Християни за рівність чоловіка і жінкиУ кожному куточку світу роздуми про гендер чи розподіл влади між чоловіками й жінками мають величезний вплив на життя людей, особливо жінок. Саме тому християни несуть відповідальність за формулювання критичного погляду на рівність та взаємодоповнюваність статей.

У США з 80-х років минулого століття успішно діє громадська організація «Християни за біблійну рівність» (англійською CBE), яка відстоює принцип фундаментальної рівності чоловіка і жінки, незалежно від етнічної, вікової, релігійної та расової приналежності. Члени організації керуються дороговказами Святого Письма, зокрема, висловом апостола Павла з послання до Галатів 3:28: “Нема юдея, ані язичника, ані раба, ані вільного, ані чоловіка, ані жінки, бо всі одно в Христі Ісусі”. Громадська організація CBE сформулювала свою місію у формі заяви про біблійну рівність чоловіка і жінки.

До лав організації входять представники більше 100 християнських деномінацій з 65 країн світу. Штаб-квартира знаходиться в місті Міннеаполіс, штат Міннесота. CBE видає два щоквартальні журнали: академічний "Priscilla Papers" і суспільно-популярний "Mutuality". Також постійно наповнює власну інтернет-сторінку новими публікаціями, аудіо, відео, блогами, матеріалами щорічних міжнародних конференцій, круглих столів, публічних акцій.

Заява про рівність чоловіка і жінки - відповідно до Святого Письма

Святе Письмо стверджує, що чоловіки і жінки є рівними - під оглядом сотворення й спасіння світу. Святе Письмо – це авторитетне Слово Боже, через яке можемо знати правду про Творця і Його творіння. Людина має право тлумачити Святе Письмо, керуючись вірою, академічними знаннями й законами логічного мислення. Нижчеподані твердження були сформульовані на підставі Святого Письма. 

  1. Святе Письмо стверджує, що і чоловік, і жінка створені на образ і подобу Божу, що і чоловік, і жінка мали особисті стосунки з Творцем у Едемському саді. Вони обидвоє несуть відповідальність за народження і виховання дітей, обидвоє отримали від Бога право впорядковувати усе творіння, бути співвідповідальними з Творцем за творіння (Буття 1:26-28).

 

  1. Святе Письмо каже, що чоловік і жінка були створені для повного і рівноправного партнерства. Слово «помічниця» вживається на означення жінки у тексті книги Буття 2:18, і трапляється переважно у текстах Старого Заповіту (наприклад, 1 Самуїла 7:12; Псалом 121:1-2). Дане слово не вживається для означення підпорядкування жінки чоловікові, її неповноцінності стосовно чоловіка.

 

  1. Створення жінки з ребра чоловіка демонструє єдність та рівність усіх людей (Буття 2:21-23). У тексті книги Буття 2:18, 20 слово «відповідна поміч» вказує на рівність та відповідність з чоловіком. 

 

  1. Чоловік і жінка були співучасниками гріхопадіння в Едемському саду (Буття 3:6; Рим. 5:12-21; 1 Кор.15:21-22).

 

  1. Керівництво, у значенні панування Адама над Євою, з’явилось як результат гріхопадіння, а тому не є складовим моментом первісного Божого задуму щодо творіння. Текст Буття 3:16 говорить про наслідки гріха, а не про усталений Богом порядок відносин між чоловіком і жінкою з моменту створення.

 

  1. Святе Письмо говорить, що Ісус Христос відкупив, спас - як чоловіків, так і жінок. Через віру в Ісуса усі стають дітьми Божими, єдиними у Христі та спадкують благословення спасіння: незалежно від расової, культурної, соціальної, статевої приналежності.

 

  1. У момент народження Церкви в день П’ятидесятниці Святий Дух зійшов як на чоловіків, так і жінок. Святий Дух перебуває як на чоловіках, так і жінках, наділяючи кожного своїми дарами (Дії 2:1-21).

 

  1. Чоловіки і жінки покликані Богом використовувати свої духовні дари - як служителі Божої благодаті (1 Петра 4:10-11). І чоловіки, і жінки отримали від Бога силу й дари, щоб служити потребам Церкви під керівництвом Христа (Дії 1:14,18:26, 21:9; Рим. 16:1-7).

 

  1. У період ранньої Церкви жінки - нарівні з чоловіками - виконували пророче, священиче і царське служіння в тілі Церкви (Дії 2:17- 18, 21:9; 1 Кор. 11:5). Усіх, без винятку, християн було залічено до царського священства, святого Божого народу (1 Петра 2:9-10; Одкр. 1:6, 5:10).

 

  1. Святе Письмо визначає функцію управління в Церкві не як реалізацію влади на іншими, але як служіння іншим та особливу Божу благодать, щоб це зробити (Матей 20:25-28,23:8; Марко 10:42-45; Йоан 13:13-17; Гал. 5:13; 1 Петра 5:2-3).

 

  1. Чоловіки і жінки нарівні успадковують усі благословення Божі та несуть взаємну відповідальність у подружжі, як цього вимагає заповідь любові (1 Кор. 7:3-5; Ефес. 5:21; 1 Петра 3:1-7). Служіння чоловіка - як голови сім’ї - реалізується через самовіддану любов і вміння дослухатись до потреб і побажань кожного члена сім’ї (Ефес. 5:21-33; Кол. 3:19; 1 Петра 3:7).

 

  1. Святе Письмо каже, що і батько, і матір повинні керувати, впорядковувати життя дітей у різних сферах: навчанні, дисципліні, забезпеченні їжею та одягом, вихованні (Втор. 6:6-9, 21:18-21, 27:16; Ефес. 6:1-4; Кол. 3:20).

Розбудова братерської спільноти Церкви

  1. Церква, згідно з задумом Христа, покликана визнавати, розвивати й використовувати духовні дари чоловіків і жінок у християнському служінні: як керівників різних церковних спільнот і братств, духовних консультантів, помічників душпастирів, адміністраторів різних проектів, членів душпастирської ради, вчителів катехитичного навчання, організаторів публічних заходів, ораторів, організаторів музичного служіння тощо. Втілюючи задум Христа щодо залучення усіх членів до служіння в спільнотах, Церква успішно розвиватиметься.

 

  1. Сьогодні Церква залучає до служіння пересічних чоловіків і жінок, щоб будувати модель гармонійної спільноти, яка втілює принцип єдності у різноманітності. Церква ще проходить процес очищення від світських, обумовлених певною історичною культурою, методів та підходів до управління, розподілу влади та повноважень. Реалізація принципу рівності жінок і чоловіків у житті церковних спільнот зупинить відхід молоді від Церкви.

 

  1. У сімейному житті чоловік і жінка покликані поступатися одне одному, піклуватись потребами, бажаннями і сподіваннями одне одного. Жоден з подругів не повинен прагнути владного панування над іншими, але служити покірно, з любов’ю й пошаною до гідності кожного.

Часто насильство у сім’ях зумовлене стереотипними уявленнями про розподіл сімейних обов’язків, застарілими культурними уявленями про владу чоловіка. Християни ж викривають і засуджують гріх зловживання силою, владою й авторитетом на усіх рівнях: сімейному, спільнотному, суспільному, державному. Насправді авторитет ґрунтується на любові та реалізується через співпрацю, порозуміння, взаємоповагу й співвідповідальність.  

 

  1. Оновлення Церкви також відбувається у християнських сім’ях, які вчаться розподіляти лідерство на основі дарів, талантів, життєвого досвіду, пошани інтересів кожного члена сім’ї. Сімейна спільнота будується на узгодженій співпраці компетенцій, умінь та доповнюючих відмінностей одне одного. Партнерська модель подружніх стосунків запобігає руйнуванню сімей, а ієрархічна, патріархальна поволі відмирає.

 

  1. Сьогодні християнські подружжя покликані своїм життям відзеркалювати свободу у Христі. Зокрема, подруги можуть відмовитись від нехристиянського традиціоналізму в процесі реалізації принципу рівноправності та співвідповідальності чоловіка і жінки. У минулому традиціоналізм також пов’язували з домінуванням чоловіка, його владою у всіх сферах життя, нерівноправністю чоловіка й жінки, які також мали місце у Церкві. Патріархальний устрій життя та відносин – це не біблійний ідеал, а результат гріха.

 

Патріархальна модель стосунків була притаманна довший час також християнським сім’ям. Хоч Святе Письмо відображає патріархальну культуру, однак воно не нав’язує тієї культури, а Новий заповіт пропонує вихід з тієї культури через реалізацію принципу рівності чоловіка і жінки.

Сьогодні оновлення Церкви через "нову євангелізацію" також включає питання визволення жінки й залучення її дарів, талантів та досвіду у щоденне життя церковної спільноти.

Спільний пошук свободи в істині допоможе подолати згадані приклади нерівності чоловіка і жінки.


ПерекладІгор Леньо

Християнський портал КІРІОС за матеріалами family-institute.org.ua

ДжерелоStatement on Men, Women, and Biblical Equality