Предки Федора Достоєвського були греко-католицькими священиками

Предки відомого російського письменника Федора Достоєвського тривалий час жили на Волині. Далекий його предок -  Данило в 1506 р. отримав у володіння село Достоєво на теренах Пінщини.

Однак, насправді, предки Достоєвського мешкали не стільки в Достоєві, скільки на Волині, якщо точніше — на Ковельщині. Саме тут у 70-х рр. XVI ст. мешкав якийсь Феодор Достоєвський, який служив у князя Андрія Курбського. Під 1664 р. у селі Секунь (неподалік Ковеля) згадується ще про одного Достоєвського. У 1775 р. Достоєвські продали свої маєтності на Ковельщині. Тоді прадід Федора Достоєвського, Григорій Гомерович, перебрався до Янушполя, де став греко-католицьким ((унійним) священиком. Два його сини теж стали священиками. Один з них - Андрій, дід письменника, служив у селі Війтівці на Поділлі в 1782-1820 рр. Йому довелося перейти з унії на православ’я. Його син Лев також служив у Війтівцях священиком. Інший син - Михайло, батько письменника, теж готувався до священицької кар’єри. Він навчався в Подільській семінарії в Шаргороді. Але звідти його, як одного з найкращих учнів, відправили вчитися в Медико-хірургічну академію в Москву, де він і осів.

Хтось із предків письменника, можливо, це був його дід Андрій, займався складанням духовних віршів. Про це свідчить відомий збірник «Богогласник», виданий 1790 р. в друкарні Почаєвського монастиря, який на той час лишався унійним. Вказаний друк є унікальною пам’яткою української культури. Він став своєрідним підсумком понад 200-літньої традиції творення духовних пісень в Україні. Цей збірник включав 249 пісень, серед яких українських було 213, польських — 33, латинських — 3. Українські пісні були написані як староукраїнською мовою, так і мовою, наближеною до розмовної. У «Богогласнику» зазначаються автори деяких пісень.

Серед них фігурує Достоєвський (ім’я його, на жаль, не вказане). Він є автором 4-ї покаянної пісні. Загалом пісня писана староукраїнською мовою, в якій давала про себе знати церковнослов’янська основа. Правда, в покаянній пісні Достоєвського зустрічається поєднання церковнослов’янських елементів із розмовними українськими формами. У вірші говориться, що треба зрікатися земних благ, а думати про божественне й шукати спасіння.

Можливо, предок Федора Достоєвського був автором і інших духовних віршів «Богогласника». Адже чимало творів подібного типу не підписано. Але, якби то було, можемо констатувати, що в родині Достоєвських були сильні українські духовно-релігійні традиції, а предки письменника не цуралися літературної праці. Чи не звідси його інтерес до літератури, а також звернення до духовно-релігійної проблематики, яка особливо давала про себе знати в пізній період творчості Достоєвського?

 Про це повідомляє Християнський портал КІРІОС з посиланням на OA.EDU