В Єрусалимі археологи виявили фрагмент 2000 річної кам'яної колониВже 2000 років тому слово "Єрусалим" писали на івриті так само, як зараз

При розкопках в Єрусалимі археологи виявили рідкісний артефакт - фрагмент кам'яної колони з вибитим на ній написом на івриті. Імовірно, знахідка датується періодом Другого храму (точніше, I ст. До н. Е.). Камінь був вперше представлений у вівторок, 9 жовтня, на прес-конференції Управління старовини і Музею Ізраїлю.

Фахівці відзначають особливе значення написаною на камені фрази "Ананія Бар-Дедалус з Єрусалиму". У ній назву міста на івриті дано в повному написанні ( "ктив мале"), точно так же, як це прийнято сьогодні.

Напис знайшли минулої зими під час розкопок біля будівлі центру конгресів "Біньяней ха-розуму". Роботи проводились археологом ізраїльського Управління старовини данітів Леві перед початком будівництва нової дороги. Ініціатива досліджень належить "Моріа" - єрусалимській компанії розвитку, ця ж муніципальна компанія фінансувала їх.

На місці розкопали фундамент будівлі римського періоду з фрагментами давніх колон. Одна з них, мабуть, була повторно використана в римському будинку. Саме на ній і зберігся напис арамейською мовою івритським шрифтом, типовим для періоду Другого храму, часів царювання Ірода.

Археолог Єрусалимського округу в Управлінні старожитностей д-р Юваль Барух і професор Роні Райх з Хайфського університету, які вивчали напис, відзначили, що в період Першого і Другого храмів назву "Єрусалим" зазвичай давалося в неповному написанні ( "ктив Хасер").

Вони відзначили: "Повне написання, прийняте в наш час, - нетиповий для давнини вид написання назви Єрусалима. По суті, це єдиний напис на камені періоду Другого храму, відомий вченим, з повним написанням. Такий варіант раніше відомий був тільки по монеті часів Великого повстання проти римлян (66-70 рр. н. е.).

Рідкість повного написання добре простежується в Танах, де місто згадується 660 раз, і тільки в 5 випадках, щодо пізніх, використано повне написання слова Єрусалим ".

Дуді Мевурах, старший куратор по археології в Музеї Ізраїлю, зазначив: "Сама по собі археологічна знахідка не може пролити світло на те, в якому будинку спочатку стояла колона з написом. Неможливо також встановити, хто був Ананія Бар-Дедалус. Але, швидше за все , він був майстерним гончарем, сином гончара. І взяв псевдонім з грецької міфології - ім'я Дедала, легендарного майстра. Цікаво також, що він вважав за краще додати до свого імені місце проживання - Єрусалим ".

У районі "Біньяней ха-розуму", де виявлена ​​унікальна знахідка, розкопки ведуться на протязі багатьох років. Останнім часом там працюють Леві і Рон Беер, які розкрили крок за кроком стародавні майстерні з виробництва кераміки. Датуються вони приблизно періодом Хасмонейского царства до кінця римського періоду - протягом 300 років поспіль.

 За словами Леві, "це найбільша древня ділянка виробництва керамічних виробів в районі Єрусалиму".

 В кінці періоду Другого храму і особливо за часів правління Ірода роботи тут були в основному зосереджені на виробництві кухонного начиння. Виробничі об'єкти розкидані по всій ділянці і організовані в підрозділи, в них входили печі, басейни для підготовки глини, оштукатурені водойми, ритуальні басейни - мікви і майданчики для сушіння і зберігання продукції.

Поруч з районом виробництва виникло невелике село, засоби до існування жителі якої заробляли виробництвом керамічних судин. Продукція продавалася у великих кількостях населенню Єрусалиму і навколишніх поселень, а також єврейським паломникам, які йшли в святе місто.

Після зруйнування Єрусалима в 70 році керамічне виробництво в місцевих майстеренях відновилося в невеликому обсязі. А на початку II століття римський 10-й легіон створив тут нові майстерні.

У них масово виготовляли керамічні будівельні вироби - плитки, цегли і труби, а також кухонне начиння, посуд і ємності для зберігання, типові для римської армії.

Вироби майстерень легіону представлені в сховищах "Біньяней ха-розуму" і в Музеї Ізраїлю.

На додаток до рідкісного напису два інших цікавих предмета будуть представлені публіці в Музеї Ізраїлю починаючи з 10 жовтня.

Перший - мозаїчний напис грецькою мовою, VI століття, на честь будівництва імператором Юстиніаном і настоятелем монастиря Костянтином громадської будівлі - заїжджого двору для паломників в Єрусалимі в візантійський період. Її виявили недалеко від Шхемських воріт.

 Обидві будівлі згадуються разом також в записі про будівництво відомої церкви "Неа Теотокос". Напис було виявлено ​​під час розкопок єврейського кварталу Старого міста в 1970-х роках і вже експонується в музеї. Ці написи є свідченням розвитку міста 1500 років тому, в період Візантійської імперії, коли місто очікувало масових хвиль християнських паломників на Святу землю.

Другий новий експонат: кришка кам'яного саркофага I століття з написом на івриті: "... син первосвященика ...". Кришка знайдена під час розкопок садиби, розташованої в сільській місцевості на північ від міста, і є ще одним свідченням високого статусу і багатства сімей священиків в період Другого храму.

Дослідження рідкісного напису буде представлено увечері 10 жовтня в Музеї Ізраїлю, на заході, який відкриє конференцію "Нове в археології Єрусалиму і його околиць". Конференція пройде в четвер, 11 жовтня, в Єврейському університеті в Єрусалимі і буде відкрита для публіки.

 

Про це повідомляє Християнський портал КІРІОС з посиланням на vesty.co.il