Зачаття праведною Анною Пресвятої Богородиці

Сьогодні наша церква світло звершує празник Зачаття праведною Анною Пресвятої Богородиці. Точний час встановлення святкування цього свята в пам'ять зачаття Богородиці є нам невідомий, але враховуючи те, що вже в VIII-IX століттях на свято пишуться твори (канон Андрія Критського, проповідь Георгія Нікомидійського, гомілії Йоанна Евбейського), то можемо сміливо казати що свято має давнє походження. Візантійський імператор Мануїл I в 1166 році відніс свято до числа тих релігійних свят в які заборонено працювати.

Згадуючи сьогодні святих і праведних богоотців Йоакима та Анну просимо їхніх святих молитов, прибігаючи до них просимо те, що потребуємо для спасіння наших безсмертних душ.

Про подію, на честь якого встановлено святкування, відомо з апокрифічного Протоєвангеліє Якова (II століття). Згідно з цим оповіданням у благочестивій сімейної пари - Йоакима і Анни довгий час не було дітей. Коли первосвященик відмовив Йоакиму у праві принести Богові жертву оскільки він «не створив потомства Ізраїлю», то він пішов у пустелю, а його дружина залишилася вдома на самоті. У цей час їм обом було видіння ангела, що сповістив, що «Господь почув молитви твоєї, ти зачнеш і народиш, і про потомство твоєму будуть говорити в усьому світі». Після цього благої звістки Йоаким і Анна зустрілися біля Золотих воріт Єрусалиму. Апостол Яків так про це пише :

«І ось Йоаким підійшов зі своїми стадами, і Анна, яка стояла біля воріт, побачила Йоакима йде, і, підбігши, обняла його, і сказала: «Знаю тепер, що Господь благословив мене: будучи вдовою, я тепер не вдова, будучи безплідною, я тепер зачну!» І Йоаким в той день знайшов спокій у своєму будинку.»- Протоєвангеліє Якова 4.7-8

Після цього Анна зачала і коли «пройшли належні їй місяці, і Анна в дев'ятий місяць народила». Дата зачаття - 22 грудня встановлена виходячи від дати народження тобто Різдва Богородиці за 9 місяців.

Багато було таких осіб, які не мають належної пошани до Пресвятої Богородиці, а тому видумують різні байки щодо святого Її життя, а зокрема народження. Святитель Димитрій Ростовський при цьому пише: «Говорили ж деякі, ніби Пресвята Діва народилася через 7 місяців - і народилася без чоловіка, але це несправедливо».

Сповідуючи Непорочне Зачаття Діви Марії, ми визнаємо її повну святість, святість тієї, що була Матір'ю Божою, яку Господь вибрав для певної місії : спасіння свого вибраного народу. Її покликання до цієї місії було не випадковим. Пресвята Діва Марія досить довго до цього готувалась. Те що зробила Вона було не легко, досить відповідально. Бог всесильний, Він виливає повноту Своєї благодаті на кого Він хоче її вилити, а Пресвята Діва вмістила цю благодать, як вмістила вона Сина Божого.

Ми маємо важливі свідчення, які підтверджують, що і на Сході як і на Заході Діва Марія шанувалася як вільна від прабатьківського покарання. Для прикладу наведу слова Патріарха Константинопольського Геннадія Схоларія, який з цього приводу писав, що Діва Марія була «абсолютно вільна від гріховності і покарання прабатьків - перевага, яку вона сподобилася мати єдина з поміж людей». Віра в Непорочне Зачаття Діви Марії відбилася і в Житіях Святих нашого земляка - українця, який в свій час очолив ростовську кафедру, святителя Димитрія Ростовського. Він пише : «Ангели дивуються зачаття твоєму, чиста, як ти, із насіння зачата, до гріха була непричетна». Згодом один з Патріархів розпорядився усунути цю фразу з агіографічної праці святителя Димитрія Ростовського. Можливо ми і сьогодні про це не знали, якби не дослідження одного релігіє знавця Юрія Табака, який цитує ростовського святителя у своїй книзі про догматичні розбіжності між Католицькою та Православною Церквами. Святий праведний Микола Кавасила у Слові на Успіння Пресвятої Богородиці повчає : «Так Діва вчинила нове небо і нову землю. Більш того, Вона Сама є нова земля і нове небо. Земля, бо від землі [походить]. Нова ж, бо ні в чому [гріховному] не уподібнилася предкам, не успадкувала стару закваску, але, за словом ап. Павла, Сама стала новим тістом -IКор.5. 7 і якомусь новому роду поклала початок. Хто не знає потім, що Вона є Небом? Новим же, тому що далеко [відстоїть] від усякої старості, як стала чужою всякого зотління, і тому що недавно в кінці цих днів. Вона була дарована людям по Божественній обітниці, яку сповістив Ісая: «Я дам вам нове небо і нову землю». Якщо хочеш, то Діва є ще землею і небом надприродними і незвичайними (чудовими), бо, походивши від землі, Вона перевершила небо і чистотою, і величчю.»

Сьогодні Свята Мати Церква згадуючи праведних богоотців Йоакима та Анни ставить нам їх в приклад як потрібно молитись та праведно жити. У сучасному суспільстві бачимо відбувається криза у подружніх пар, які виникають із зачаттям дітей. Брак молитовного досвіду і практики життя в подружжі приводять до того що молоді пари вдаються до різних методів зачаття дітей. Тому від сьогодні будемо наслідувати праведних Йоакима і Анну, як одну з не багатьох єврейських родин, які бажали вінцем свого кохання своїми дітьми послужити майбутньому Месії. Амінь.

Протоієрей Тарас Огар