Преподобний авва Доротей. У законі написано, що Бог звелів синам Ізраїлевим щороку приносити десятину з усього, що вони надбали, і так чинячи, старозавітні люди отримували благословення у всіх своїх ділах. Знаючи це, святі апостоли встановили і передали нам для помочі і як благодіяння нашим душам ще щось більше і вище - аби ми виокремили десятину з днів нашого життя і присвятили її Богові: щоб таким чином і ми отримали благословення на всі наші діла і щороку очищали гріхи, яких допустилися. Так роздумавши, апостоли із 365 днів року освятили нам ці сім тижнів Чотиридесятниці. Господь дав ці святі дні для того, щоб людина, котра намагається уважно і з покірливістю  турбуватися про себе й покаятися у своїх гріхах, очистилася з того, що скоїла упродовж усього року. Так її душа збудеться обтяжливости, і чоловік досягне святого дня Воскресення очищеним і неосудно причаститься святого таїнства, через покаяння ставши за цей святий піст новою людиною. Такий чоловік у радості й духовній веселості із Божою поміччю святкуватиме всю святу П'ятидесятницю, бо, як кажуть Отці Церкви, П'ятидесятниця є спокій і воскресення душі. Це символізує і заборона коліноприклонних молитов упродовж П'ятидесятниці (від Пасхи до Тройці).

- Але не лише в харчуванні ми маємо дотримуватися міри, а й усілякого іншого гріха остерігатися, щоб постити язиком так, як черевом. Також необхідно постити й очима, тобто не задивлятися на суєтні речі, не давати волі очам та не дивитися на когось безсоромно і без страху. Так само руки й ноги слід стримувати від усілякого злого діла. Постячи таким чином, за словами святого Василія Великого, сприятливим постом, віддаляючись від будь-якого гріха який, ми могли б учинити всіма нашими почуттями, досягнемо святого дня Воскресення, ставши, як ми вже казали, новими й гідними причасття Пресвятої Євхаристії.

Блаженний Діядох. Як обтяжене великою кількістю наїдків тіло чинить ум якимсь безпечним і незворушним, так перевиснажене надмірною стримуваністю тіло творить споглядальну частину душі понурою й неохочою до слів і розмірковувань. Тому варто режим харчування співвідносити зі станом сил і витривалістю тіла: коли воно здорове - обтяжувати його, доки є потреба, коли ж кволе - давати йому деякі пільги. Не можна допроваджувати тіло до знемоги, а треба мати необхідну для звершування подвигу силу, щоб бодай трудами плоті належно очищати душу.

- Піст як, зброя, що сприяє охочим до доброчесности, має вартість але не перед Богом. Тому не слід чванитися говінням, а очікувати досягнення своє мети лише від віри в Бога.

Авва Таласій. Розірви товаришування з тілом і не давай йому, рабові, нічого, окрім украй необхідного.

Уникаючи ласощів, пильнуйся від облестивости, яка умудряється похизуватися змарнілим обличчям.

Ілля Екдик. Дехто ревно пильнує, які наїдки він споживає, та занедбує слова, що виходять з його уст. Як начав Еклезіяст, ці люди не уміють "вирвати гнів із серця і похіть з плоти"(Проп. 11, 10), а саме через це здобуваємо чистоту серця, яке оновлює Святий Дух.

- Нехай твоє черево горить від убогости наїдків, а серце нехай пригнічує погамованість язика. Тоді твої сили - пожадлива і дратівлива - завжди слугуватимуть добру.

Преподобний Симеон Благоговійний. Певна поміркованість необхідна і для тих, які вже минули середину подвигів і сягають терену вищого споглядання. Вона - мати  здоров'я, другиня доброчесности, співтоваришка покірливости (багато хто набув собі недуг невпорядкованою і безсистемною дієтою).

Преподобний Ніл Синайський. Тіло, яке підживлюють скупо, подібне до добре об'їдженого коня, що ніколи не скине вершника. Пересичення їжею годує помисли, а хто впився, напуває сон мріянням. Початком плодоносіння є квіт, а початком діяльного життя - стриманість.

Святі Варсанутій та Йоан. Давай тілові стільки харчування скільки йому необхідно, і не матимеш шкоди, нехай навіть і їстимеш тричі на день. Якщо ж людина їсть раз у день, але нерозважливо, то яку отримує користь ? За насиченням приходить боротьба блуду, після якої ворог обтяжує плоть сном, аби її осквернити.

Преподобний Ісаак Сирійський. Що полум'я вогню в сухих дровах, те й тіло з наповненим черевом.

Преподобний Антоній Великий. Для споживання їжі встанови якийсь один час і приймай її лише для підкріплення тіла, а не для задоволення.

 

Християнський портал КІРІОС за матеріалами книги " ХРИСТИЯНСЬКЕ ЖИТТЯ ЗА ДОБРОТОЛЮБІЄМ"

 

 

Вхід/Вихід