собор Пресвятої БогородиціВ цей день Церква Свята (східного обряду) віддає честь Пресвятій Богородиці Марії.

Празник Христового Різдва показує величний Божий план відкуплення людського роду. Божий Син з безконечної любови до нас стає малою Дитиною. На Свою Матір Він вибирає Пречисту Діву Марію. Завдяки Пресвятій Богородиці Божі плани могли стати дійсністю. Без Неї не було б Христового Різдва, не було б відкуп­лення. Відомий церковний письменник о. М. Мешлер, роздумуючи про таїнство Христового воплочення і роль в ньому Пречистої Діви Марії, вигукує: "О пречудне і взнесле створіння! В Її руки і серце зложив Бог наше спасення! Без Неї ми не мали б Ісуса, без Неї ми не були б відкуплені. Вона дала свою згоду, і дала її свобідно з безграничної любови до нас... Безпосередній наслідок воплочення для Марії був такий, що Вона справді стала Богородицею. Марія є дійсно Мати Божа якраз тому, що Вона є Мати Христова" (Життя ГНІХ у розважаннях. Т. І, с. 72 і 79).

Східна Церква, маючи на увазі гідність богоматеринства, при­значила другий день Христового Різдва на окреме пошанування гідности Пресвятої Богородиці.

Східна Церква традиційно після великого празника святкує пам'ять тих осіб, які виконували головну роль в подіях празника. У Христовому Різдві на першому місці коло Христа бачимо Пре­святу Богородицю. Тож уже в перших віках вірні разом збиралися наступного дня після Христового Різдва, щоб подякувати Пречистій Діві Марії за те, що дала нам Спасителя та віддати Їй почесть, як Божій Матері. Від того зібрання вірних і сам празник називають зібранням, Собором.

Годі означити, у котрому столітті празник Собору Пресвятої Богородиці ввійшов у загальну практику Церкви. Деякі святі Отці IV ст., як святий Амвросій, блаженний Августин, святий Епіфаній Кипрський і святий Йоан Золотоустий з нагоди празника Христо­вого Різдва у своїх проповідях чествують і почитають Пресвяту Богородицю. Можливо також, що якийсь час празник Собору і пам'ять святого первомученика Стефана святкували в один день, бо щойно в VII ст. вшанування пам'яті святого Стефана перенесено на третій день свят.

Натяк на святкування Собору Пресвятої Богородиці наступного дня після Христового Різдва знаходимо в 79 правилі Шостого Вселенського Собору, що відбувся в Константинополі 691 року.

Згідно «Житія святих» Димитрія Туптала (Ростовського).


священномученик ЄвтимійСвятий cвященномученик Євтимій, єпископ Сардійський, в період царювання візантійського імператора Костянтина Багрянородного (780 - 797) і імператриці Ірини (797 - 802) за своє добродійне життя був вибраний єпископом Сардійським і був присутній на VII Вселенському Соборі (787), на якому викривав іконоборчу єресь. Коли ж запанував іконоборець Никифор I (802 - 811), Євтимія разом з іншими  ієрархами заслали на острів Паталарею. Відтак святий мученик був жорстоко побитий: його розтягнули на чотирьох стовпах і били воловими жилами. Через декілька днів після тортур святий Євтимій помер.